Sri Lanka: ühe saare sada nägu (1. osa)

Eellugu

Enne reisikirjeldusega alustamist tuleb ära rääkida väike eellugu. Nimelt polnud meil mitte mingit plaani 2020. aastal Euroopast väljapoole reisida. Meie kindel plaan oli hoopis see, et kui kodu valmis saab, on meil võimalik jälle spordile pühenduda ja Hispaaniasse kevadlaagrisse sõita.

Aga siis juhtus elu ja mina jäin tõsiselt haigeks. 2019. aasta lõpuks oli selge, et minu konditsioonis ei tule märtsis mitte mingit jooksulaagrit. Samal ajal oli härra Jooksjal aina rohkem probleeme oma mandlitega, pidevad haigestumised ei lasknud teha tööd ega ühtegi trenni. Tuli minna opile, mis jaanuari keskel Põlvas kiirelt tehtud sai. Kokkuvõttes oli tema jooksupaus peaaegu sama pikk kui minu oma, aga sai lõpuks Eestisse naastes ikkagi läbi. Minu oma kestab edasi määramata ajaks.

Sellises seisus polnud meil kummalgi mõtet niisama Hispaaniasse laagrisse lebotama sõita, kui joosta ei saa. Härral oleks vast veel olnud mõtet, aga ilmselt minu pärast loobus ka tema sellest mõttest. 😕 Seega kaalusime eelmise aasta detsembris, mis saab. Tekkis idee, et läheks oma kurnatud kehasid hoopis mujale puhkama.

Kaalusime vana head Taid, aga kuna seal tahaksin ma kindlasti sukeldumas käia, kuid see on mulle praegu südame tõttu keelatud, siis ei hakanud ennast sellega piinama, et sõidame mu Tai lemmiksaarele, aga ei saa seal sukelduma minna. Mul oli lisaks natuke huvi minna kuskile, kus varem käinud pole. Kuna töögraafik lubab puhkust märtsis, siis sai natuke guugeldatud ja valituks osutus Sri Lanka. 31. detsembri õhtul ostsime piletid ära. Valiku tegemisel aitäh minu kauaaegsele lugejale Jaanale, kelle Insta-pildid inspireerisid. 🙂

Koroona

NB. Antud alapeatükis olevad numbrid on 19. märtsi seisuga.

Kindlasti tekib osadel põhjendatud küsimusi ja etteheiteid, miks ma üldse nii äreval ajal oma nõrga immuunsüsteemi ja haige südamega kuskile ronisin. Ma olen seda endalt ka küsinud ja kui reisi lõpus kogu Euroopas koroona plahvatuslikult levima hakkas, tundsin end ikka väga süüdi, et olin välismaal.

Juba tükk aega enne reisi hoidsin end igapäevaselt koroona leviku ja uudistega pidevalt kursis, sh jälgisin riiklikke teadaandeid ja Välisministeeriumi soovitusi. Tol hetkel räägiti vaid tingivas kõneviisis soovitustest, mis käisid ainuüksi riskipiirkondade kohta. Keegi ei osanud ilmselt aimata, et Euroopas asi nii kiirelt eskaleerub. 24 tundi enne meie reisile asumist tuvastati Eestis esimene nakatanu (reis algas 28. veebruari hommikul, tagasilend oli 14. märtsil). Euroopas oli levik kiiremaid tuure võtmas vaid Itaalias, kuid olukord polnud ligilähedaseltki see, mis on praegu.

• 27. veebruaril oli maailmas 81 820 nakatunut ja 2858 surmajuhtumit, enamik mõlemast väljaspool Euroopat.
  • 14. märtsiks ehk pandeemia väljakuulutamise ajaks olid numbrid vastavalt 156 653 ja 5833, kasv 1,9 ja 2 korda 16 päevaga.
  • 5 päevaga pärast reisi on nakatunuid lisandunud maailmas 90 000 ja surmasid veel 4200 (kokku 244 933 ja 10 031), kasv 1,6 ja 1,7 korda ainult 5 päevaga.

Kuna meie reis läks lisaks täiesti mitte riskipiirkonda – Sri Lankal oli jaanuaris olnud üks juhtum, mis kiirelt karantiini pandi ja inimene õnneks ka paranes – siis otsustasime me ikkagi reisile minna. Kui oleks ette teadnud, mis maailmas 1,5–2 nädala pärast toimuma hakkab, poleks me ilmselgelt reisile läinud. Aga mina ütlen ausalt, et ei osanud uneski näha, et selline seisukord tekib, nagu on praegu. Võib-olla olengi loll ja idioot, võib täitsa olla. Meie õnneks läks olukord hulluks alles siis, kui meie reisi lõpuni oli paar päeva (pandeemia kuulutas WHO välja ca 48 tundi ja Eesti valitsus eriolukorra välja ca 36 tundi enne meie tagasilendu). Muidu oleks pidanud küll hakkama erakorralist kojusõitu otsima. Pärast reisi kodus karantiini jäämine oli mul otsustatud juba ammu enne eriolukorra väljakuulutamist Eestis.

Ma usun, et 99% inimestest ei osanud ette näha, et asi läheb nii ruttu nii hulluks. Kommenteerides, kui väga rumal olin ma reisile minnes (võite loomulikult neid kommentaare jätta!), proovige arvestada, millise avaliku info ja valitsuse soovituste põhjal me oma otsused tol hetkel langetasime, sest uskuge mind: me ei läinud reisile suhtumisega “yolo, me oleme noored ja terved ja meil on kõigist poogen“. Üldsegi mitte! Tol hetkel oli olukord enam-vähem neli korda rahulikum kui praegu. Kes meist nägi ette, et kahe ja poole nädala pärast möödub Itaalia koroonasurmade poolest Hiinast, kogu maailma majandus on tugevas languses, Euroopa on lukus ja Eestis on eriolukord?

Süüdi tunnen end ikka, et äreval ajal ära olime. Väga süüdi. Ärge jumala eest enam praegu kuskile reisige, eks. #staythefuckhome

Kulud ja eelarve

Võtaks kulude osa kohe kiirelt kokku, kuna see kindlasti on reisihuvilistele oluline info.

Lendasime Riia-Varssavi-Colombo. Lennugraafik on hästi mõistlik ja ümberistumine lühike (1,5 tundi). Riiga saab Lõuna-Eestist autoga mugavalt ja odavalt (st parkimine on soodne). Oleks saanud natuke soodsamalt lennata ka Aeroflotiga läbi Moskva, aga LOT tundus natuke parem valik ja lennuajad olid palju paremad. Ma pole enam selles eas, et taluda 6-tunniseid ümberistumisi ja öiseid starte. 😅 Lennupiletid ostsime 2 kuud enne reisi, hind 600€ nägu. Saaks ka ca 100€ võrra soodsamalt, kui reisiplaane aegsamalt teha ja/või olla valmis lendama ebamugavamalt.

Hotellid võtsime pigem tagasihoidlikumad, sest palju sa seal hotellis ikka istud. Keskmine kulu öö kohta kahele tuli 28€, so nägu 14€. Hotelli kriteeriumid olid:

• kohalik hommikusöök hinna sees (lisab hotelli hinnale ca 1,5–2€, aga on alati imemaitsev ja supermugav lahendus),
  • tuba kindlasti koos vannitoaga (kuna reisisime paarina, ei soovinud hostelit või jagatud vannitoaga lahendusi),
  • asukoht põhilistele vaatamisväärsustele ligidal, et ei peaks kulutama liigselt aega transpordile.

Samas hinnakategoorias võib leida väga erinevaid majutusi, olenevalt linnast või paigast, kus viibida. Enim meeldisid meile majutuskohad Ellas, Udawalawes ja Hikkaduwas, kuigi ka teised olid täiesti head ja läheksin sinna iga kell tagasi, näiteks meie savimajake ranna ääres lõunarannikul ja viimane öö Colombos. Kõige tagasihoidlikum ja kulunum oli majutus Kandys: sinna ma ilmselt teist korda enam ei läheks.

Hotellid võtsime Agoda kaudu, valituks osutusid:

(Hotellide lingid ei teeni mulle midagi, kuna ma pole seotud Agoda Affiliate programmiga.)

Reisikindlustuse teen alati Swedbankis, sest neil on hea lai tervisekindlustuse osa. Selle hind tuli ühele koos reisitõrke- ja pagasikindlustusega 75€ nägu.

Riiga sõidu kütusekulu ja lennujaama P3 parklas parkimine kaheks nädalaks kokku oli umbes 100€. Arvestades, et buss on ca 40€ nägu, siis on vahe marginaalne. Lisaks võimalus lennu hilinemisel igal ajal ikka kiirelt koju saada.

Viisa tegime õigel ajal, seega saime selle tasuta. Tavaliselt peaks vist olema ca 30 USD nägu.

Söömisele (2 einet päevas koos jookidega kohalikes restoranides pluss snäkid ja pudelis joogivesi toidupoest) arvestasime 10€ nägu päevas. Sellega sai vabalt hakkama. Koos tipiga tuli keskmine arve kahele (kaks korralikku portsu sööki ja kaks/kolm jooki ehk värske mahl/piimakokteil/lassi/õlu) tavaliselt ca 2200 ruupiat (tolleaegse kursi järgi ca 11€). Iga päev lisaks suurele Sri Lanka hommikusöögile kaht korda veel väljas süüa ei tahtnudki, vahel sõime õhtuks lihtsalt puuvilja ja kohalikke snäkke.

Transpordile arvestasime päevas 6€ nägu. Siinjuures tuleb arvestada, et me liikusime päris palju ringi. Mõned korrad sõitsime Uberiga (lennujaama otsad), lisaks rongide, busside ja tuk-tukiga. Bussid ja rongid on väga odavad ja nendega on äge sõita. Mul on hea meel, et me kohalikku autojuhti ei palganud. 🙂 Transpordile kulus 2 nädala jooksul kokku umbes 25-30€ nägu. Ehk siis päevas ca 2€.

Igasugustele tegevustele panin eelarveks 100€ nägu. Täpset arvestust ei pidanud, aga saime vist soodsamalt hakkama. Muuseumide ja templite piletid varieeruvad 1€ kuni mõne euroni (osad on ka tasuta), safari maksis hotellist ostes 32€ nägu (poole soodsam kui eeldasime internetiuuringute põhjal), rannas lebotamise varjuga ase maksis olenevalt rannast 2,5–5€ päev kahele. Päris 100€ nägu meil ei kulunud, pigem 60€.

Lisaks kulus natuke veel suveniiridele (tavaline kruus enda kogusse + magnet härrale + pits venna kogusse), riietele (mina ostsin kerged pikad püksid oma vanade asenduseks, mis reisil alla andsid, ja härra kerge linase särgi) ja muule kraamile: ostsime koju kaasa teed ja maitseaineid. Neid meil otseselt eelarves kirjas ei olnud.

Kokkuvõttes oli meil kahenädalase (16 päeva) reisi eelarve 1275€ nägu. Reaalsuses kulus koos suveniiride kraamiga, mida eelarves polnud, umbes-täpselt 1215€. Päris hästi saadud. 🙂

Järgmises osas tuleb juttu reisi esimesest poolest: mägedest, linnadest ja templitest.

2 kommentaari “Sri Lanka: ühe saare sada nägu (1. osa)

1. Teie reisi oli Instagramist väga vahva jälgida!

Kusjuures olime täpselt samal ajavahemikul, lausa kuupäevatäpsusega Tais. Sinu proloog reisile mineku osas oli 100% sama loogikaga nagu minugi oma ning ausalt öeldes pole kordagi ennast reisile minekus süüdi tundnud. Me läksime 27ndal Helsinkisse, selleks ajaks oli just tuvastatud Eesti esimene nakatunu, kes isoleeriti kiiresti. Nädalake hiljem eskaleerus olukord sisuliselt kümnest sajani.

Reisi lõpus toimunu tõttu hoidsime hinge kinni, kas lennud ikka püsivad (meil oli lõpp-punktiks Helsinki ning vahemaandumine Kataris, mis jõudis vahepeal riiki kui sellisesse sisenemise Taist tulles keelata, õnneks transiit esmase uudise kohaselt säilis), lisaks tuli veel Tallinna laevale pääseda. Isegi mu juhataja ei pidanud paar päeva enne Eestisse naasmist kodukontorisse jäämist otseselt vajalikuks, kriisinõunik arvas siiski, et nädala võiksin ju kodus olla. Ise arvasin, et kogu kollektiiv võib asja hullemaks minnes jääda kodukontorisse 2-3 nädala pärast, tegelikkuses anti mulle eriolukorra väljakuulutamisel suunis 2 nädalat kodus olla ning muu kollektiiv pidi esialgu olema kodus 6 tööpäeva, mida nüüd pikendati aprilli lõpuni. Sealjuures märgiksin, et ma olin vist juba sündides Miss Vastutustundlik ning ei läinud ka reisile mõttega #yolo. Mai algusesse ostetud Londoni piletite puhul võib juba praegu mürki võtta, et need jäävad kasutuseta, isegi kui lende ei tühistata.

Lõpetuseks – teie reisieelarve tundub ulmeliselt soodne. Meil läksid lennud ja hotellid inimese kohta peaaegu sama palju maksma kui teil terve reis. Lisaks mõistlikule eelarvele tekitasid teie Sri Lanka pildid soovi seda riiki kunagi ka ise külastada 🙂

Meeldib

1. Aitäh!

Eelarve osas: siin ei olnud isegi koroona mõju veel sees, sest suurimad kulud ehk lennukipiletid ja majutus sai ostetud/broneeritud jaanuari jooksul. Kohapealseid hindu koroona veel samuti ei mõjutanud, kõik oli samas hinnaklassis, nagu ka varasemalt (vähemalt selle põhjal, mis sai eelnevalt netist uuritud). Kindlasti oli teatud maadest turiste vähem, aga usun, et hinnalangus on alles tulemas, seoses sellega, et turism jäi ju praktiliselt märtsi teise poolega igal pool seisma. Meie lihtsalt oleme üpris vähenõudlikud reisijad. 🙂

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.